صفحه اصلی » یادداشت ها » یادداشتی بر نمایش «شوک آل» به کارگردانی سهیل عباسی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر

یادداشتی بر نمایش «شوک آل» به کارگردانی سهیل عباسی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی بوشهر

نمایش شوک آل
نوشته : مهدی مکاری
کارگردان : سهیل عباسی
دل را دادیم دست ناخدا و هوای دریا کردیم تا به آفریقا و هندوستان و … سفر کنیم و در یک سفر نه چند دور حس کردیم که داریم دور خود می چرخیم و فرود آمدیم دوباره به بندر ، بندری سرشار از همهمه جاشوهای پیر جوان که در آستانه محرم خود را برای عزاداری آماده می کردند .
نمایش شوک آل درسته که تئاتر فیزیکال محض نبود اما حرکات نمایشی بر سخن و دیالوگ سلطه داشت و بر پایه قدرت های بدنی یا فیزیکال که بیشتر به نمایش شباهت داشت تا تئاتر . اگر بخواهیم روند قصه شوک آل را در روند هر گونه سبک های ساختاری تئاتر قرار دهیم به مشکل بر می خوریم و چیزی عایدمان نخواهد شد باید در نظر داشته باشیم هر موقع خواستیم یک اندیشه و یا فرهنگ و باورهای بومی را به صورت مدرن با تکنیک‌های ساختارشکنانه خاص تئاتر مدرن اجرا کنیم باید مواظب ریشه ها باشیم یک تئاتر حداقل کاری که می تواند انجام دهد راضی کردن دل مخاطبانش است. مخصوصا تئاترهای بومی که ریشه در فرهنگ و زندگی مردم این دیار دارد ولی متاسفانه امروزه تئاتر را برای خوشایند دل خودمان کار می کنیم نه دل مردم. در این نمایش شکستن ریتم نواهای بوشهر و گذاشتن در قالب موسیقی نمایش و ساخت کارکترهای دست ساز بدون هیچ گونه پشتوانه معنا و مفهومی در شکل دادن و عرضه نشانه ها برای ارتباط با مخاطب ارتباطی گسستنی داشت. در تئاتر فیزیکال بکار گیری فیزیک بدن بر پایه حرکات نرم بدن باید به گونه ای باشد که باعث انتقال موضوع و مفهوم و برای بیان داستان گویی و بازنمایی شخصیت قصه باشد نه فرماتیک زیبا شناسی و تصویر گرایی محض . در تئاتر هر عمل و رفتار ما زیر نظر است اگر رفتار ما خارج از فرم و محتوا باشد ناموزنی اثر نمایان می شود خارج شدن از هارمونی در پیوند زدن صحنه ها مشکل ارتباطی قصه را دو صد چندان کرده بود طوری که در بعضی از صحنه ها بازیگر در به نمایش گذاشتن خلاقیت هنری خود دچار تزلزل می شد پاره پاره کردن یک قصه عامیانه که شاید بارها مردم آن راشنیده اند اگر با آب طلا هم نوشته شود همان معنا را می دهد. شوک آل در واقع یک شوک بر من وارد کرد که آرزوی دیدن پشت صحنه برایم زیباتر از خود صحنه باشد.
خداداد رضایی / ۲۵ شهریور ۹۶

Print Friendly, PDF & Email

درباره‌ خداداد رضایی

نویسنده، کارگردان و پژوهشگر هنر نویسنده 24 نمایشنامه نویسنده 5 فیلمنامه نویسنده 8 داستان تالیف 5 کتاب نویسنده 18 مقاله هنری

این مطلب را نیز بخوانید

یادداشتی بر نمایش شب مهتابی پلنگ به کارگردانی عبدالرسول ایزدجو

قصه نمایش شب مهتابی پلنگ در واقع قصه ای است بین باور و رویا ، ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه کتابهای هنری من رد کردن